Image
Docent Saskia Buijs (mboRijnland):

‘Ik dacht meteen: Dáár wil ik mijn bijdrage aan leveren!’

Deel dit artikel op

Het project Op je plek in de zorg biedt gemotiveerde statushouders een hybride mbo-1 en mbo-2 zorgopleiding en daarna een baan als Helpende Zorg en Welzijn’, vertelt Saskia Buijs, docent bij mboRijnland. ‘Toen ik dat las, dacht ik meteen: ‘Dáár wil ik mijn bijdrage aan leveren. En dat is gelukt! Het grootste deel van de mbo-opleiding vindt plaats in de praktijk. Deelnemers leren al werkende in een verpleeghuis, onder begeleiding van zorgprofessionals. Eén dag per week volgen zij theorievakken bij mboRijnland. Ik ben namens mboRijnland de verbindende schakel tussen school en praktijk.’

Image
Image
‘Na mijn eerdere werk in reclame, marketing en communicatie kwam ik eigenlijk bij toeval in het onderwijs terecht’, vertelt Saskia. ‘Best bijzonder, want ook mijn beide ouders zaten in het onderwijs. Ik begon mijn werk op de afdeling Verzuim. Daar kwam ik de meest uiteenlopende studenten tegen. Met name de mbo-1 en mbo-2 studenten vond ik meteen interessant. Opvallend was dat ik juist met hen boeiende en leuke gesprekken had. Ik ontdekte dat veel van hen al heel wat drempels in het leven hebben moeten nemen. Het mooie is dat zij oud genoeg zijn om een goed gesprek te voeren, maar vaak nog een zetje in de rug nodig hebben om de juiste richting in te slaan. Ik vind het in mijn werk mooi om hen iets positiefs mee te geven, waarmee zij verder komen in het leven.’

‘Ik ben namens mboRijnland de verbindende schakel tussen school en praktijk.’

Nieuw leven opbouwen, positief zetje geven

Saskia doet dat inmiddels ook voor vijf deelnemers van het Leidse leer-werktraject Op je plek in de zorg. ‘Ook zij hebben in hun leven al veel drempels moeten nemen. Van het vluchten uit hun eigen land, het soms moeten achterlaten van familie en dierbaren tot en met het leven in een AZC en een compleet nieuw leven opbouwen hier in Nederland. Juist zij verdienen volgens haar extra begeleiding. Ze worden ondersteund door VluchtelingenWerk Nederland, door praktijkbegeleiders en collega’s in diverse verpleeghuizen én door mboRijnland. Onze docenten geven acht uur per week de theorievakken, waarbij de Nederlandse taal én de taal van het zorgvak ook na hun vooropleiding binnen ‘Op je plek in de zorg’ een groot aandachtspunt blijft. Je moet in dit werk met zowel zorgprofessionals als cliënten kunnen communiceren zonder misverstanden.’

Begeleiding vanuit school in de praktijk

Zelf begeleidt Saskia vijf deelnemers die inmiddels hun mbo-1 opleiding in de verpleeghuispraktijk en bij ons op school volgen: Mina, Alaa, Irina, Asumpta en Achmed. ‘Ik ben voor hen de verbindende schakel tussen school en praktijk. Daarom bezoek ik hen wekelijks op hun leer-werkplek in het verpleeghuis. Ik help hen dan onder meer bij het voorbereiden van bepaalde praktijkopdrachten die ze vanuit school moeten doen. Maar minstens zo belangrijk zijn de gesprekken over hun persoonlijke ervaringen tot nu toe. Eén vraag is soms al voldoende om een compleet gesprek te starten. Het gaat natuurlijk over hun leerervaringen in het verpleeghuis en op school. Over wat goed gaat, wat ze leuk vinden, maar juist ook waar zij tegenaan lopen. Maar het kan ook over hele andere zaken in het leven gaan. Over hoe het met hun familie in hun geboorteland gaat. Of over het gezin, de kinderen en het leven hier in Leiden. Ook actuele gebeurtenissen, zoals de recente ontwikkelingen in Syrië bijvoorbeeld, komen aan bod. Ons wekelijkse gesprek is in die zin ook een moment waarop zij hun verhalen kwijt kunnen.’

‘Onze gesprekken gaan over hun leerervaringen. Maar ook over heel andere zaken in het leven.’

Deelnemers doen het hartstikke goed

Natuurlijk zijn we benieuwd hoe het Mina, Alaa, Irina, Asumpta en Achmed inmiddels in de praktijk vergaat. ‘Ze doen het alle vijf hartstikke goed’, zegt Saskia enthousiast. ‘Ze zijn bereid om te luisteren en te leren van ervaren professionals en docenten. Ze zijn vriendelijk en enorm gedreven. Ze voldoen eigenlijk aan alle verwachtingen. Dat blijkt vooral ook uit het regelmatige overleg met de praktijkbegeleiders en zorgprofessionals in de verpleeghuizen. Die zeggen: ‘Ze proberen zo snel als ze kunnen volledig mee te draaien in ons team. We hebben er echt een paar leuke en goede zorgcollega’s bij.’

Samen een succes van maken

Juist de klik op de werkvloer is volgens Saskia bij een hybride leervorm als deze essentieel. En daar zit voor haar nog een leerpunt voor de toekomst van het leer-werktraject. ‘Deelnemers komen tot nu pas aan het einde van hun vooropleiding in contact met de plek waar zij het praktijkgedeelte van hun opleiding gaan volgen: het verpleeghuis. Voor de meesten is dat een onbekend fenomeen. Bovendien zijn het de zorgprofessionals die daar veruit de meeste tijd - drie dagen per week - optrekken met de deelnemers tijdens hun opleiding. Zij dragen hun kennis, vaardigheden en ervaring over. Het is daarom volgens mij goed als de kennismaking tussen zorgprofessionals en deelnemers in de vooropleiding eerder plaatsvindt en dat er ook vaker onderling contact is. Ze moeten goed weten wat ze van elkaar kunnen verwachten vóór de mbo-opleiding start. Uiteindelijk zijn dat de mensen die met elkaar in de praktijk van Op je plek in de zorg een succes maken.’

‘We hebben er echt een paar leuke en goede zorgcollega’s bij.’