‘Ik zet me in zodat mensen taalvaardig en vol vertrouwen hun nieuwe toekomst tegemoet gaan’
Sanne van de Nadort (NT2-docent, Gemeente Leiden)Sanne van de Nadort is al jarenlang als NT2-docent in dienst van de gemeente Leiden. Ze geeft taallessen aan onder meer statushouders die hun inburgeringstraject volgen. Ook de deelnemers aan de vooropleiding van het woon-, leer- en werktraject ‘Op je plek in de zorg’ volgen deze taallessen. Want je goed verstaanbaar maken en elkaar begrijpen is belangrijk. Niet alleen in het dagelijkse leven en tijdens je opleiding, maar juist ook in een baan in de zorg. Want in het zorgvak moet je écht duidelijk kunnen communiceren. Goed luisteren, heldere informatie geven en begrijpen wat een cliënt of patiënt vraagt of wenst.
‘Toekomstperspectief. Dat is wat we kandidaten in de azc’s te bieden hebben.’
Even voor de mensen die het niet weten. Wat is een NT2-docent?
‘NT2 staat voor Nederlands als tweede taal. Ik geef dus taaltrainingen aan mensen voor wie Nederlands niet hun moedertaal is.’
Wat is het doel van de NT2-taallessen?
‘Nederlands spreken en begrijpen is essentieel om goed te kunnen inburgeren. Je hebt het als nieuwe inwoner van ons land overal nodig in je dagelijkse leven. Bij het communiceren met instanties. Tijdens het boodschappen doen of een praatje met de buren. En zeker ook als je een opleiding gaat volgen of aan het werk gaat in de zorg. Dan gaat het om specifieke vaktaal. Goed kunnen communiceren is bovendien heel goed voor je zelfvertrouwen.’
Je komt net uit een van je lessen lopen. Hoe ziet dat eruit?
‘Het was de eerste les aan deelnemers uit het voortraject van ‘Op je plek in de zorg’. De voorbereiding op hun opleiding die ze bij mboRijnland en Alrijne gaan volgen. Ik start altijd met een warm welkom. Vriendelijk, open. Deelnemers maken kennis met elkaar. Met Nederlandse woorden die ze al kennen, maar desnoods met handen en voeten. Ik krijg dan meteen inzicht in wie wat beheerst. En daar speel ik in mijn lessen op in. Met eenvoudige oefeningen, steeds een stapje verder.’
Wat voor oefeningen doen jullie zoal?
‘Vanmorgen deden we een soort bingospel: zoek iemand die een broer en een zus heeft. Of iemand die een muziekinstrument bespeelt. Als het lukt, motiveert dat enorm. Aan mensen die in de zorg aan de slag gaan vraag ik ook om zoveel mogelijk woorden op te schrijven die met dat vak te maken hebben. Zo ontdekken zij en ik hun specifieke woordenschat en leren de deelnemers ook van elkaar. Dat werkt heel inspirerend.’
Hoe verloopt de taalontwikkeling van deelnemers?
‘De een gaat sneller dan de ander, het is dus altijd maatwerk. Maar wel in groepsverband, want dat is gezellig en motiveert. Gaandeweg brengen we er samen steeds meer vertrouwen en enthousiasme in. Deelnemers gaan elkaar helpen. Er wordt veel gelachen. Dat zijn voor hen, maar ook voor mij, mooie momenten.’
Wat maakt jouw vak bijzonder?
‘Ik heb te maken met allerlei soorten mensen. Uit veel verschillende landen. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal. Zodra ze iets meer Nederlands kunnen, gaan ze steeds meer persoonlijke verhalen delen. Daar speel ik dan weer op in. Want dan begint het echte communiceren.’
Wat is je drijfveer?
‘Dat deelnemers onze taal goed genoeg beheersen en zichzelf daarmee in het Nederlandse leven goed kunnen redden. Dat ze mij niet meer nodig hebben. Dat ze hun plek in onze samenleving vinden en vol vertrouwen hun toekomst tegemoet gaan. Dat ze via dit leer-werktraject straks een baan hebben in de zorg en ook weer betekenisvol voor anderen kunnen zijn? Dat is misschien wel het allermooist.’
Sanne van de Nadort studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen, maar kon midden in de bankencrisis geen baan vinden in haar vakgebied. Haar oom was als vrijwilliger taaldocent en spoorde haar aan het ook eens te proberen. Dat vond ze zó leuk dat ze er inmiddels haar werk van heeft gemaakt. Ze volgde opleidingen en deed stages en werkt nu al weer jaren als NT2-docent in dienst van de gemeente Leiden. Ze geeft onder meer ook de taallessen aan de deelnemers van het leer-werktraject ‘Op je plek in de zorg’.